CONSUMENTENRECHT
Vrijwel iedereen ofwel de consumenten krijgen wel eens te maken met het consumentenrecht. Als consument koop je waarschijnlijk wekelijks of misschien wel dagelijks producten of diensten. Dit kan fysiek in een winkel zijn of via een webwinkel. Gelukkig voldoen de meeste producten en diensten aan de verwachtingen van de consument. Maar wat als dit niet het geval is? Waar heb je recht op wanneer een geleverde dienst of product niet aan jouw verwachtingen voldoet? Soms teken je in een opwelling en wil je er toch enige tijd later vanaf.
Komt u in een lastige discussie terecht met een verkopende partij, dan is het fijn om te weten wat uw rechten en plichten als consument zijn. Dit staat allemaal beschreven in het consumentenrecht.
Consumentenkoop
Het consumentenrecht is een complex rechtsgebied. Het consumentenrecht is vooral bedoeld om de consument te beschermen. Dit komt doordat de consument bij het sluiten van een overeenkomst met een professionele partij meestal ‘de zwakkere partij’ is. Daarnaast staan ook de plichten van de consument in het consumentenrecht beschreven. Ondanks dat er verschillende wetten zijn die jou als consument beschermen, gaat het niet altijd even makkelijk. Daarnaast verandert de wetgeving voortdurend.
Problemen met een aankoop of dienst?
Bent u consument en heeft u problemen met een aankoop die u heeft gedaan? Is het niet wat u ervan had verwacht of vertoont het zelfs gebreken? In dat geval is het belangrijk om de verkoper eerst de kans te geven om met een goede oplossing te komen. Zo kan de verkoper voorstellen om het product te vervangen of te repareren. Is dit geen optie, dan kan hij/zij u uw geld teruggeven. Lukt het niet om tot een oplossing te komen, dan kunnen wij van PEETERS & PEETERS u helpen.